måndag, november 16, 2009

Flashspel på webben

Jag har alltid tyckt att flashspel har varit ett djävulens påfynd. De är inte kända för att vara så resurssnåla direkt. Ibland upplever jag det som att ett litet flash spel kan ta ner vilken värsting dator som helst på jorden, och till och med begrava den totalt. Alla dessa remakes till exempel super mario bros eller zelda. Det borde ju vara lätt som en plätt att skriva dem mycket snålare än vad man oftast gör.

Men ändå så sitter jag där och spelar en del spel till förbannelse, även min sambo som inte är känd för att tycka om att spela spel på datorn. Den reklam som brukar visas medan spelet laddar är en jätte bra placering, eftersom den inte upplevs som ett störningsmoment, då man ändå får vänta medan spelet laddas ner.

Jag gillar spel som man måste tänka i och tjäna pengar och vara lite strategisk. Tyvärr är inte denna genre över belamrad med bra spel. Jag tänker på Guldkorn som Transport Tycoon Deluxe. Det är spel som vi mest troligt inte kommer att se någon kommersiellt intresse i. Skulle det bli det så kommer man antingen göra spelet "för" snyggt eller för komplicerat, eftersom det är så otroligt svårt att hitta en bra balans mellan grafisk layout och antal knappar att vrida på. Även Transport Tycoon har många brister. Men faktiskt finns det ett open source projekt som arbetar med att göra förbättringar på det. Och OJ! vilka förbättringar de har gjort. Sök på OpenTTD för att hitta det. Det är ett spel som ger många timmars underhållning.

Kolla in Spelet Vector Tower Defence. Det spelet har några av det saker jag gillar.

4 kommentarer:

Unknown sa...
Den här kommentaren har tagits bort av bloggadministratören.
RoggA sa...

Hej Henrik.

Hör av dig på min mail ang. din önskan om poker grejjen.

Mvh Roger Jonson, #nykodat

RoggA sa...

och mailen så klart:

rogge.jonsson@gmail.com

Unknown sa...

Trevlig blog om Flash spell, det Finns olika webbyrå i stockholm erbjuder flash spill design.