tisdag, maj 27, 2008

Utmanare till Blocket

De ploppar upp en efter en. Men ingen lyckas befästa sig en plats på tungorna hos det svenska folket. Det jag beskriver är försök till utmanare av Blocket.se.



Blocket är 2000-talets Gula tidningen och det är nog lika svårt att utmana Blocket idag, som det var att utmana Gula Tidningen innan internet slog igenom som plats för privat annonser. Jag vet inte, men kan tänka mig att det emellanåt har dykt upp en och annan tidning som velat utmana Gula Tidningen. Precis som det gör idag mot Blocket.se.


Bara den senaste tiden har det dykt upp minst två utmanare som uttryckligen beskriver sig som utmanare. Den första är annera.se och namnet ska spegla ordet annonsera. Siten har inte startats ännu och jag frågar mig om det någonsin kommer att göra det. Den är pinsamt lik Blocket och jag blir inte förvånad om de kommer att hamna i blåsväder tackvare detta. Annera.se är en systersite till budera.se som är en auktionsite liknande tradera/ebay.


Den andra utmanaren som vill inte på marknaden är Sortimentet.se. Sortimentet kommer att lanseras den 1 juni. och kommer att vara helt gratis för privat personer. Enligt artikeln på idg.se verkar Sortimentet.se ha en plan på marknadsföring och en medvetenhet om att synas och sticka ut. Kanske är det DET, som gör att kanske Sortimentet.se kommer att lyckas slå sig in och få en betydande del av annonsmarknaden. Förhoppningsvis kommer det inte de privata annonserna försvinna i myllret av betalande företagsannonser. Vilket jag tror skulle kunna skrämma bort en stor del av besökarna. För anledningen till att man besöker en annonssida, är väl just möjligheten att köpa begagnade varor till en lägre pris är hos en återförsäljare.

Annonssidor:
(mer eller mindre lyckade)
ABC-Annons
AllaAnnonser
Annonsdirekt
Annera
Blocket
Sortimentet

Källa: http://www.idg.se/

2 kommentarer:

S sa...

Det är sååååå konstigt att Blocket lever vidare. Sidan är gammal och inte alls speciellt bra.

De vinner på att ALLA vet vad det är och den hann bli väl inarbetad innan uppstickarna gjorde försök att ta över.

Anonym sa...

Googlade på annonssystem som blocket och landade här. Tror inte man som utmanare kan vara en blocketkopia utan mycket mer än så och tänka nytt. Var inne på www.bloppit.se för ett par dagar sedan och där har man hittat en hel del gobitar som gör dem till en möjlig utmanare (tror jag).. Gooo on