tisdag, april 15, 2008

Sharepoint


Något som jag inte har provat att bygga ännu är något i sharepoint. Sharepoint är ett super hett buzzword nu. och jag tror att nästan i vart annat mail man får på jobbet nämner Sharepoint. Sharepoint är något som jag känner att jag måste lära mig. dessutom till kommer då också att läsa sig att programmera lite asp.

Men helt så där såld på det är jag inte. och det kanske är därför jag inte ännu har tagit sharepoint till mig. Jag har vid flera tillfällen använt intranät sidor som är bygga på sharepoint och jag tycker att det har upplevts som väldigt svårnavigerade. Detta beror inte helt på sharepoint i sig. Men de sidor jag har använt har använt sig utav något slags standard utseende.

Hade jag gett sidan lite mer tid, så hade jag nog tagit det till mig till slut. Men ett gränssnitt som ter sig så att det känns som det är många klick fram till "grädden" blir snabbt för långsam att navigera i.

Hur jag än upplever sharepoint så är det just det alla vill ha. Detta kanske för att det ska vara så lätt att implementera i den befintliga microsoft miljön. och jag håller med. Det är ju trots allt vid uppbyggnaden och implementationen som det lätt rinner iväg timmar och plånboken blir alltför lätt, om man måste special skriva kod för att få AD användarna att automatiskt kännas igen på intranätet. Jag återkommer då jag har lyckats få tid till att åtminstone testa sharepoint.

Inga kommentarer: