tisdag, april 08, 2008

Ärendehanteringssystem

Just nu sitter jag i ett litet projekt där jag är ensam utvecklare och löpande får saker att fixa och bygga till. Efter ett par dagar är det rätt så mycket som man ska komma ihåg. Små detaljer på flera olika fixar. Noteringar på vad som ska fixas , hur långt man har kommit och kanske är det något inte kan fixas förrens andra saker är klara.

Efter att kört med Onenote, analogt papper och diverse dokument på datorn har jag insett att jag behöver en mer anpassad lösning på mitt problem, utan att det krävs att jag lägger mer massor av tid på att ställa in mitt system.

Jag googlade lite på olika Ärendehanteringssystem där jag kan lägga upp ett ärende för varje sak som jag ska göra. dessutom kunna göra lite noteringar på varje ärende. för att löpande logga allt jag gör på varje sak.

Bara efter en liten stund så insåg jag att det krävdes servar, konfigurering, tid och inte minst massor med pengar. När jag precis innan jag gav upp för att kanske hitta någon annan typ av lösning, snubblade jag på en webbbaserad help-desk lösning. Jag tänkte "Yes!" fint, bara regga mig, ställa några småsaker och köra igång.

Men Liberum help desk visade sig vara mer än så.

När jag besöker webbsidan så inser jag att den inte bara är jätte gratis, utan den körs lokalt på IIS servern och datat lagras i en Access databas. dvs. packa upp zip filen där jag vill ha webbsidan (C:\iinetpub\wwwroot\helpdesk). lägga Databas filen där jag vill ha den och ge "Internet Guest Account" rättigheter att skriva och läsa i filen. Skapa en användare via webbgränssittet och sen är det bara att köra. Förutom att personalisera sidan litegrann genom att Ge helpdesken ett namn. Utöver det finns det riktigt många bra funktioner.

Besök http://www.liberum.org/index.html för att läsa på lite och testa det. grymt smidigt om man behöver ha koll på vad man gör.

3 kommentarer:

MinaProjekt sa...

Ett webbaserat alternativ för ärendehanteringsystem som skulle passa är MinaProjekt.se. Håller reda på TODO's, att-göra, buggar, avvikelser, ärenden, uppgifter, delprojekt eller vad man nu vill kalla det.

Du har bla milstolpar, kategorisering, ansvarig, estimering av tid, kommentarsfunktion. Välkommen att prova, och det bästa är förstås att det är gratis!

Unknown sa...

Jag använder mig av VisionProject. Det fungerar otroligt bra. Kanske är det lite stort och har för mycket funktionalitet för ditt användningsområde, men det är ett grymt bra sätt att både sköta projektet på och sedan även ta in feedback, buggar, förbättringsförslag, mm efteråt. Det som är riktigt bra är att all information som man kanske behöver ha 5 system till annars nu ligger i ett och samma system.

Anonym sa...

Hade ungefär samma problem.
Jag hittade Clockwork. www.xantech.se/clockwork
Fördelen med detta är att man även kan hålla koll på hur mycket tid man har lagt ner på respektive aktivitet.